Abadi55z 28 Posted November 2, 2020 (edited) First of all you might want to use Google Translator . Hi guys I'm Abdullah or you can call me Abadi from Saudi Arabia, and tonight I'll post a VOA of Shell Helix Ultra I 5W-40 which made here as mentioned in the title. Maybe later I'll post an UOA of this oil, based upon your reaction Declared characteristics: Oil declared as in the back lable of the bottle: API SN; ACEA A3 / B3, A3 / B4; BMW LL-01; MB approval 229.5, 226.5; VW 502.00 / 505.00; Porsche A40; Renault RN0700, RN0710; PSA B71 2296. * Note: Apparently the Lab has failed to detect the Viscosity at 40C ْ, Therefore the Viscosity Index is Overestimated. In the Datasheet of the oil VI is 170. Datasheet: Sorry for the poor quality, this is all I have. So what's your thoughts on the oil? Edited November 2, 2020 by Abadi55z 7 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skif_tlt 6,119 Posted November 2, 2020 Вот и стал форум международный 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Abadi55z 28 Posted November 2, 2020 Skif_tlt Maybe, at least in Asian continent 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
torcon 31,131 Posted November 2, 2020 Abadi55z спасибо за анализ! У вас очень странный Shell Helix Ultra I 5W-40. 1) нет молибдена (он должен быть в этом масле) 2) очень мало кальция. Вот такой был у нас и в Европе до 2019 года. У вас должен быть такой же. Попросите лабораторию обратить внимание на молибден и пересчитать кальций... по моему здесь ошибка. 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Abadi55z 28 Posted November 2, 2020 (edited) torcon I'm a little confused right now The UOA for the same oil came with some Molybdenum but not the fresh one, maybe the Lab didn't notice it There are some variants with the one you mentioned above, would you consider them a big differences? Edited November 2, 2020 by Abadi55z 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Texacoman 1,684 Posted November 3, 2020 (edited) 7 часов назад, Abadi55z сказал: So what's your thoughts on the oil? Я б ездил. Низкотемпературные качества - бальзам на душу. Но вот нужны ли они в Саудовской Аравии - это вопрос! Это я про 5W-40 вообще. У вас же не бывает минус 30, зачем такие масла? Edited November 3, 2020 by Texacoman 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
RUSNAC 499 Posted November 3, 2020 (edited) А щёлочное не многовато ли для такого количества присадок? Три капли топлива и будет 30-ка! Edited November 3, 2020 by RUSNAC 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
torcon 31,131 Posted November 3, 2020 RUSNAC я говорю кальций это ошибка лаборатории. TBN = 10 не может быть при кальции 2200ppm (если говорить о данном стандарте моторного масла). 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dimmy 7,068 Posted November 3, 2020 (edited) 11 часов назад, torcon сказал: У вас очень странный Shell Helix Ultra I 5W-40. 1) нет молибдена (он должен быть в этом масле) 2) очень мало кальция. Вот такой был у нас и в Европе до 2019 года. У вас должен быть такой же. Кто тебе сказал, что здесь должен быть Молибден? Зачем ты показываешь масло на GTL? Ultra I - это гидрокрекинговое масло на пакете Infineum P6660. У нас такое было лет 8 назад и ещё 3 года назад, когда у Шелла были проблемы с выпуском GTL в Катаре. Да, Кальция тут должно быть 2700 ppm, но если вспомнить анализы Pennzoil и Quaker State 5W-40, то там тоже старая лаба находила 2200-2400 ppm: изначально Кальция было меньше. Так что, скорее, тут та самая первая рецептура. Вот эти масла: Edited November 3, 2020 by Dimmy 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
ModeratorSigma 4,062 Posted November 3, 2020 У автора есть UOA этого масла, наверное скоро тему создаст . 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dimmy 7,068 Posted November 3, 2020 Abadi55z, in my opinion, it’s a good old Ultra that we had before they passed on GTL, There is no Molybdenum. Mo appeared with GTL. Is there Ultra without “I” in the Saudi Arabia? 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dimmy 7,068 Posted November 3, 2020 “Купи 4 литра и получи 5-й в подарок». 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
torcon 31,131 Posted November 3, 2020 13 минут назад, Dimmy сказал: Кто тебе сказал, что здесь должен быть Молибден? Зачем ты показываешь масло на GTL? Ultra I - это гидрокрекинговое масло на пакете Infineum P6660. У нас такое было лет 8 назад и ещё 3 года назад, когда у Шелла были проблемы с выпуском GTL в Катаре. Да, Кальция тут должно быть 2700 ppm, но если вспомнить анализы Pennzoil и Quaker State 5W-40, то там тоже старая лаба находила 2200-2400 ppm: изначально Кальция было меньше. Так что, скорее, тут та самая первая рецептура. Вот эти масла: твоя правда, я что то не вспомнил про Pennzoil. Вот его одноклассник значит. 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Abadi55z 28 Posted November 3, 2020 5 часов назад, Texacoman сказал: I would go. Low-temperature qualities are a balm for the soul. But whether they are needed in Saudi Arabia is a question! I'm talking about 5W-40 in general. You don't have minus 30, why such oils? In general the whether in Saudi Arabia considered very hot in summer around 50 Celsius and in the winter don't go much below 0 Celsius, except for some regions. The reason why I choose 5W-40 is due to the fact that Shell here doesn't make a Full Synthetic 10W-40 rather a Semi Synthetic, the market here would prefer 5W-40 over 10W-40 because the synthesity of the base stock. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Abadi55z 28 Posted November 3, 2020 (edited) 5 hours ago, RUSNAC said: Isn't alkaline too much for so many additives? Three drops of fuel and there will be 30! Yes the viscosity at 100c is a bit lower than other classmates, it's very economical but unlike what would I thought the viscosity kept it's number after useing the oil. Edited November 3, 2020 by Abadi55z 0 Quote Share this post Link to post Share on other sites