Jump to content
Сделано в Германии!
Моторные масла Lubrex!

Копилка знаний, сбор технических статей и материалов, брошюр по пластичным смазочным материалам


Recommended Posts

Ease.thumb.jpg.7d999ae27dccf5f8411b515247806474.jpg

 

Чтобы не разбрасывать по уже и так обьемным разделам/темам интересные статьи и материалы, а также облегчить ориентирование в них. Lube Magazine, LubesNGreases, NLGI Spokesman и прочее что имеет познавательную ценность.

 

 

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites
UnPinned posts

Интересная статья касательно трибологии в парах трения: пластик/пластик, метал/пластик и что стандартная трибология по металлам не применима в полной мере к ним. Рассматриваются смазки PFPE - PerFluoroPolyEther Polymers.

 

Polymer Tribology by Professor Malcolm Fox, Royal Academy of Engineering, Lube Magazine

 

Полимерная трибология, как механизм трения и износа, более сложный процесс, чем аналогичный для металлов, и менее понятный. В то время как существуют хорошо известные «законы трения» для трибологии металлические и керамические контакты в относительном движении, полимер / металл контакты обычно не соблюдают эти законы. Причин этого несколько, включая относительную мягкость полимеров по сравнению с металлами, их гораздо более низкая теплопроводность, связанная с тепловыделением в контактах, а также значительно меньшей температурой плавления. Если эти проблемы не принимаются во внимание, тогда применение полимерных компонентов качения, скольжения или подшипников будет ‘проблемным’.

 

 

Lube-Tech106-PolymerTribology.pdf

 

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Fuel economy and lubricants in powertrain systems by GKN Driveline Technology Centre, Lube Magazine

 

Достаточно общая статья от GKN по трибологии в приводах автомобилей, смазочным материалам и их добавкам, модификаторах трения и агрессивности к материалам пыльника. Также любопытен абзац про температуры в узлах приводов и их повышенные температуры что несколько вразрез идет с принципом - внутренний шрус - 'горячий', внешний - 'холодный'.

 

image.thumb.png.da1e7a5758eb82c7dc032c54bfb0e682.png

 

Lube-Tech105-Fuel economy and lubricants in Powertrain systems.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

The impact of viscosity of naphthenic oils and EP additives on lubricating greases by Nynas & Optimol Instruments, Lube Magazine

 

Целью данного исследования является изучение, шаг за шагом, как состав литиевой и литий комплексной смазки можно оптимизировать с помощью трибологических испытаний. В качестве загустителей выбраны литиевый и литий-комплексный, так как более 75 процентов мирового производства смазок основано на этих двух загустителях. Кроме того, три вида нафтеновых базовых масел с различной вязкостью (150, 375 и 600 мм2 / с)  были использованы и два пакета присадок:

 

I) пакет присадок который состоит из антиоксидантов, противоизносных и противозадирных

II) пакет присадок I + дополнительная дозировка той же противозадирной присадки что используется в пакете I.

 

The-impact-of-viscosity-of-naphthenic-oils-and-EP-additives-on-lubricating-greases.pdf

 

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

The Effect of Base Oils on Thickening and Physical Properties of Lubricating Greases by Edward Casserly, Lube Magazine.

 

В этой статье исследуется влияние нафтеновых, парафиновых и синтетических (ПАО) базовых масел на смазки с литиевым загустителем 12-гидроксистеарат (Li 12-HSA), литий комплексным (Li - комплекс), алюминиевым комплексом (Al - комплекс),  на основе комплекса сульфоната-кальция и бентонитовой глины , а также связанные с ними физические свойства.

 

Lube-Tech-115-The-Effect-of-Base-Oils-on-Thickening-and-Physical-Properties-of-Lubricating-Greases.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Две подробные статьи из NLGI Spokesman по ретроспективе развития литий комплексных смазок с момента появления первого патента в 1942г на литиевую смазку и до наших дней. А также перспективный способ приготовления литий комплексной смазки в один этап.

 

A Fresh Look at Lithium Complex Greases Part 1. How Did We Get Here?

A Fresh Look at Lithium Complex Greases Part 2. One Possible Path Forward.

 

В августе 1959 года был выдан патент на литий комплексную консистентную смазку, в котором впервые было показано, какой композиционный подход станет наиболее распространенным.

 

После этого патента 1959 года было внесено множество изменений и улучшений в рецептуру литиевой комплексной смазки и производство было задокументировано. Все такие разработки могут быть размещены в одном или нескольких всего трех категорий: изменение рецептуры, изменение процесса или изменение производственного оборудования. Интересно, что нет организованного и критического обзора всех десятилетий развития литиевой комплексной смазки можно найти в опубликованной литературе. Из-за очень большого количества таких разработок работы, исчерпывающий обзор выходит за рамки данной статьи.

 

Однако обзор, в котором основное внимание уделяется наиболее важным разработкам будут представлены. Учитывая недавний резкий рост цен на литий, объединённая ретроспектива сейчас более актуальна, чем когда-либо прежде.

 

A Fresh Look at Lithium Complex Greases Part 1.pdf

 

A Fresh Look at Lithium Complex Greases Part 2.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Две достаточно простые и понятные брошюры от Exxon из раздела Technical Topic: Lubricating grease basics & Understanding oil bleed and grease separation.

 

Lubricating oil grease basics-exxonmobil.pdf

 

Understanding oil bleed and grease separation-exxonmobil.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Polypropylene a new thickener tech for energy efficient lubrication by Axel Christiersson Int AB

 

Greases thickened by polypropylene are in many ways fundamentally different compared to traditional lubricating greases. These differences are directly linked to the properties of the polymer thickener. In this paper we investigate these differences by comparing unadditized polymer and lithium complex thickened greases with pairwise identical base oil composition.

 

Two of the most striking differences noted, both in lab trials and real applications, are lower self-induced running temperatures, substantially longer grease life and the ability to use a much wider base oil viscosity range in the polypropylene thickened grease.

 

Polypropylene a new thickener tech for energy efficient lubrication.pdf

Link to post
Share on other sites

Большой труд на 160 стр от французских товарищей из University of Leon, рассматриваются триподные шарниры равных угловых скоростей, кинематика, трибология и т.д.

 

Tribological characterization of greased drive-shaft : Evaluation of constant velocity joint durability by Valentin Ripard, University of Leon

 

The main goal of this manuscript is to understand the wear mechanism of the tripod constant velocity joint (CVJ). An analysis of the kinematics was first conducted to reproduce contacts on test rigs. It relied on data from the bibliography but also a simulation of solid dynamics. In addition, the design of a new observation rig using additive manufacturing made it possible to experimentally reproduce slipping in tripod.

 

Furthermore, a characterization of greases used in Groupe PSA transmissions was performed in order to know the friction coefficients inducing the shudder level of the CVJ. These are also essential in order to judge the efficiency of the component. Finally, a wear investigation is performed to explain the possible lubrication failure mechanisms with greases proposing different mechanical behaviour. This approaches enables the transmission designer to choose a grease ensuring maximum durability of transmission components.

 

Tribological characterization of greased drive-shaft Jul 2020.pdf

 

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

A Discussion on Intrinsic Antiwear and Extreme Pressure Performance of Overbased Calcium Sulfonate Complex Grease and Overbased Calcium Oleate Complex Grease by Vanderbilt Chemicals.

 

There are many versions of overbased calcium grease. Overbased calcium sulfonate complex grease is the one most popular and well studied, while overbased calcium oleate complex grease has its unique advantages in terms of using renewable resources and possessing environmental friendly nature of the thickener system. There are also reports on overbased calcium salicylate grease. Though overbased phenate grease might also be possible, so far the author is not aware of any major reports on overbased calcium phenate grease yet.

A Discussion on Intrinsic Antiwear and Extreme Pressure of CasX .pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Статья из NLGI Spokesman, от Afton Chemical где сульфанат-кальциевые и литий комплексные смазки соревнуются по ASTM D3527 Wheel Bearing Life, но с различной комбинацией антиоксидантов, противо - износных и задирных присадок. И любопытный результат, что большее значение имел не вид загустителя, а пакет присадок/добавок.

 

Extended Bearing Life Greases. “Tried and True” or New Technology? by Afton Chemical

 

Extended Bearing Life Greases.pdf

 

Link to post
Share on other sites

Dow Corning, Molykote представила три смазки для рынка Северной Америки, для пар трения пластик-пластик, пластик-металл. Что интересно все три смазки, это ПАО + Литиевое мыло.

 

WILMINGTON, Del, Nov. 18, 2021– DuPont (NYSE:DD) today introduced its new family of MOLYKOTE® Polyalphaolefin (PAO) Greases: MOLYKOTE® G-1033 Grease, MOLYKOTE® G-1041 Grease and MOLYKOTE® G-1057 Grease for the North America market. The three new greases are engineered for a variety of plastic-to-plastic and plastic-to-metal interfaces to maximize design flexibility in both the consumer and industrial markets.

 

The new family of greases offers versatile options that deliver differentiated performance for a wide range of applications:

  • MOLYKOTE® G-1033 Grease for slides, glides and linear drives offers excellent lubricity and noise-damping properties and was engineered for very low friction between metal-to-plastic and plastic-to-plastic interfaces, including fiber-reinforced plastics. It delivers reliable performance across a wide temperature range (-43°C to +125°C).
  • MOLYKOTE® G-1041 Grease for gears, actuators, bearings and more offers excellent low-temperature (-50°C) lubrication properties. The grease was designed for applications in which lubrication of metal-to-plastic and plastic-to-plastic interfaces – including fiber-reinforced plastics – is critical. MOLYKOTE® G-1041 Grease provides good wear and load properties, as well as low evaporation and noise, with wide temperature stability. It is formulated with yellow metal corrosion inhibitors.
  • MOLYKOTE® G-1057 Grease for premium NVH control and very low bleed for knobs, levers, switches and more is a transparent, low-bleed grease with demonstrated superior noise-reduction properties. The grease is formulated to handle temperatures up to +150°C and is compatible with a broad range of plastics and elastomers for lubricating many material combinations.

 

From ensuring reliable, durable performance for sensitive environments and applications to enhancing the perception of quality by making inexpensive items feel and perform better, the new family of MOLYKOTE®PAO greases was developed to address market needs and trends. These greases can:

 

  • Control and lower friction for energy efficiency
  • Dampen noise and vibration for smoother haptics and support of 5G technology/deployment
  • Enable various plastic-to-plastic and plastic-to-metal combinations for light-weighting and portability
  • Provide extended durability via product options that resist evaporation, water washout and/or corrosion

 

MOLYKOTE_G-1033_Grease_80-8452D-01.pdf

 

MOLYKOTE_G-1041_Grease­_03-1024-01-AGP1021.pdf

 

MOLYKOTE_G-1057_Grease_80-3706D-01.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Solid Lubrication with MoS2: A Review by University of California Merced

 

Molybdenum disulfide (MoS2) is one of the most broadly utilized solid lubricants with a wide range of applications, including but not limited to those in the aerospace/space industry. Here we present a focused review of solid lubrication with MoS2 by highlighting its structure, synthesis, applications and the fundamental mechanisms underlying its lubricative properties, together with a discussion of their environmental and temperature dependence. An effort is made to cover the main theoretical and experimental studies that constitute milestones in our scientific understanding. The review also includes an extensive overview of the structure and tribological properties of doped MoS2, followed by a discussion of potential future research directions.

 

Solid Lubrication with MoS2 A Review.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Эксперименты товарищей из SKF на тему ''избавление от Литиевой зависимости'', тестировались смазки на основе минеральных, эстеровых и нафталиновых масел, с комбинированным загустителем из двух лабораторно синтезированных полимеров.

 

Synthesis and Characterization of Mixed Thickener Containing Greases for Bearing Applications by SKF Engineering & Research Centre.

 

The current study presents novel greases based on a mixed thickener system, showing a potential for improving grease characteristics and performance properties relevant for bearing applications. Grease candidates containing the mixed thickener were manufactured on laboratory scale, using a process of reduced complexity and lower energy requirements. The greases were highly stable and showed good oil separation properties. Excellent corrosion resistance was obtained at low additive concentration. Bearing studies showed improved lubricant film formation, friction reduction, and lower selfinduced temperatures compared to reference greases tested. The mixed thickener containing grease, showing reduced friction and better film formation, provides a potential for longer relubrication intervals and improved bearing service life.

 

Synthesis and Characterization of Mixed Thickener.pdf

Link to post
Share on other sites

Интересный патент от Exxon Research, действующий, на композиции смазок из высоковязких масел ПАО и полимочевинного загустителя. Что любопытно, в патенте среди ПАО фигурируют также GTL масла. Exxon где ваш SHC Polyrex??

 

High viscosity index PAO with polyurea thickeners in grease compositions - 2008

 

High viscosity index PAO with polyurea thickeners in grease compositions 2008.pdf

Edited by yorker
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...